Mi az Montessori?
Bár elsősorban nevelésfilozófiáról van szó, a Montessori módszert az utóbbi időben az otthoni környezetben is alkalmazzák. A Montessori megfelelő környezetet tud biztosítani a gyermek számára. A gyerekszoba legyen tiszta, rendezett, kellemes, egyszerű és funkcionális. Minden elemnek megvan a saját helye benne, ami elsősorban a gyermek fejlődését segíti. Így a gyerek bármi érdekes tevékenységet képes elvégezni benne, amelyről ő maga dönt. Az ilyen tevékenység általában hosszú távú koncentrációt eredményez, amelyet semmilyen körülmények között nem szabad megszakítani. Ezáltal a gyermek felfedezi azt a környezetet, amelyben él, és fejleszti a képességeit. A gyermek így felismerheti a hibáit, és megtanulhat felelősséget vállalni értük.
A felnőtt ember csak megfigyelő, és megmutatja a helyes utat. Segíti és stimulálja a gyermeket. Nem hoz helyette döntéseket. Nem próbálja mindenáron ráerőltetni a világról alkotott képét. Ez lehetővé teszi a gyermekek számára, hogy függetlenek legyenek. Teljesen önállóan gondolkodnak, majd cselekszenek, ami fejleszti az önbizalmukat és belső fegyelemüket is.
A Montessori módszer egy olasz orvosról kapta a nevét
Maria Tecla Artemisia Montessori 1870. augusztus 31-én született. Olasz orvos és pedagógus volt, aki a nevét viselő nevelési módszer alapelveit határozta meg.
A pszichiátriai klinikán végzett gyerekek megfigyelése során arra a gondolatra jutott, hogy minden emberben van fejlődési hajlam, hogy a fogyatékos gyerekek is nevelhetők, ha másképp közelítik meg őket, és ha lehetőségük van bizonyos segédeszközzel dolgozni. A problémájuk nem orvosi, hanem pedagógiai.
Maria Montessori 1952. május 6-án halt meg. Jelenleg unokája, Renaldine Montessori fejleszti M. Montessori elméleteit.
Gyerekszoba a Montessori szabályok szerint
Tekintettel arra, hogy a kisgyerekek gyakran játszanak felfedezőset, oda kell figyelni a fokozott biztonságra. A Montessori gyerekszobában nem megengedettek az éles sarkok és élek, minden veszélyes helyet le kell takarni vagy el kell távolítani. Fontos, hogy burkolatot helyezzünk az elektromos csatlakozókra, és hogy az ablakokat a gyerek ne tudja önkényesen kinyitni. Végezze el ezeket az intézkedéseket az egész lakásban. Azoknak a szekrényeknek az ajtaját, amelyekben a veszélyes tárgyakat vagy folyadékokat (tisztítószerek, festékek és lakkok, nehéz és éles szerszámok stb.) tárolja, nyitásgátlóval kell rögzíteni.
A biztonságosan elhelyezett tükör is a Montessori módszer része. A gyermek magasságával egy szintben kell elhelyezni. A gyermek több órát is eltölthet a tükörképének megfigyelésével. Arcát, testét, mozdulatait, a mögötte lévő környezetet tanulmányozza. Ez összehozza őket, és lassan rájön, hogy a saját tükörképét nézi. Ez a természetes és egészséges fejlődés része.
A Montessori koncepció alapján a kiságyat egy padlóágy helyettesíti. A közvetlenül a padlón elhelyezett matrac vagy ágy lehetővé teszi, hogy gyermeke szabadon és biztonságosan fel- és leszállhasson az ágyról, amikor csak akar. Idősebb korban cserélje le a matracot egy alacsonyabb ágyra. Népszerűek például a gyerekek kreativitását támogató, ház alakú ágyak.
A gyermek önállóságának, függetlenségének jegyében helyezzen el alacsony polcokat, kosarakat, dobozokat a gyerekszobában. A gyermek minden játékát és könyvét könnyen elérhető helyen kell tartani. Ő maga dönti el, hogy mit akar csinálni. Ezeket alacsony polcokon és kosárban vagy átlátszó dobozokban kell tárolni (hogy a kicsi láthassa, mi van benne).
A Montessori hálószobában egy olvasóterület kialakítása is ajánlott. Válasszon egy alacsony könyvespolcot, ahol a gyermek eléri a könyveket. Ezenkívül néhány párnát is rakhat a padlóra, egy teepee sátrat vagy függőágyat. Ez hangulatos környezetet teremt, és olvasásra ösztönzi gyermekét.
Hozzon létre egy kreatív sarkat a gyermeke számára. Praktikus megoldást jelentenek a falon elhelyezett különféle táblák, ahová a gyerek feljegyezheti az ötleteit, gondolatait. Illesszen be egy asztalt és egy széket is a szobába. A bútor méretét úgy kell kiválasztani, hogy megfeleljen gyermeke magasságának. A nap nagy részét egy ilyen sarokban fogja tölteni. A kreatív tevékenységek természetes módon fejlesztik a kreativitását és a gondolkodását.
19 szabály
Maria Montessori 19 alapszabályt is létrehozott, amelyek segítenek gyermekei nevelésében:
- A gyerekek abból tanulnak, ami körülveszi őket.
- Ha egy gyereket gyakran kritizálnak, megtanul ítélkezni.
- Ha egy gyereket gyakran dicsérnek, megtanul értékelni.
- Ha agressziót lát, megtanulja, hogy erőszakos legyen.
- Ha egy gyermekkel őszinték az emberek, megtanulja, mit jelent az igazság.
- Ha egy gyereket gyakran kinevetnek, félénk lesz.
- Ha egy gyerek biztonságérzettel él, megtanul hinni.
- Ha a gyereket gyakran szidják, megtanulja hibásnak, bűnösnek érezni magát.
- Ha egy gyermeket elfogadnak, megtanul bízni önmagában.
- Ha gyakran vagyunk engedékenyek egy gyerekkel, abból türelmet tanul.
- Ha támogatjuk a gyereket, megtanul bízni önmagában.
- Ha egy gyermek barátságos környezetben él és hasznosnak érzi magát, megtanul szeretetet találni a világban.
- Ne mondjon rosszat a gyermekéről, akkor sem, amikor Ön mellett van, és a háta mögött sem.
- Koncentráljon a gyermekben lévő jó fejlesztésére, hogy egyszerűen ne maradjon hely a rossznak.
- Mindig hallgassa meg gyermekét és válaszoljon neki, amikor kérdéssel fordul Önhöz.
- Tisztelje gyermekét akkor is, ha hibát követett el, mert képes rá, hogy később kijavítsa a hibáit.
- Segítsen annak a gyermeknek, aki keres valamit, és váljon láthatatlanná számára, ha sikerült egyedül megtalálnia azt, amit keresett.
- Segítsen a gyermeknek elsajátítani azt, amit korábban nem tudott. Segítsen neki, és töltse meg a környezetet törődéssel, csenddel és szeretettel.
- Amikor a gyermekével foglalkozik, tegye ezt mindig a lehető legjobb módon. Adja neki önmagából a legjobbat.