Gondoljon már előre a karácsonyra. A járvány miatt világszerte problémát okoz majd az ajándékok kiszállítása

Gondoljon már előre a karácsonyra. A járvány miatt világszerte problémát okoz majd az ajándékok kiszállítása

Dr. Seuss 1957-es könyvében a Grincs úgy döntött, hogy tönkreteszi a karácsonyt minden gyermek számára. Ez 64 évvel később is megtörténhet, de nem kell hozzá egy mesebeli szereplő, hanem elég egy konténerhajó, amely az ajándékokat szállítja a karácsonyfa alá. Vagyis csak képletesen, hiszen a 400 méteres óriások nem rohangálnak majd a házak között, nem nyúlnak oda és nem veszik el a szépen becsomagolt dobozokat egy gúnyos kacaj kíséretében - egyszerűen nem fogják tudni időben kiszállítani az ajándékokat.

Az egész világon forgalmazott áruk körülbelül 90%-át tengeri úton szállítják. A járvány, a késések, a korlátozások, a kalózok és egyéb előre nem látható körülmények miatt a hatalmas konténerhajók nem tudják időben kézbesíteni a küldeményeket. Ez a probléma pedig nemcsak Európát, hanem az egész világot érinti.

Mi okozza a tengeri szállítmányozás késését

A 10 legfontosabb kikötőből, amelyben megfordulnak a konténerhajók, 7 Kínához tartozik. Ezek közül a legnagyobb a sanghaji kikötő, ahol 2020-ban - már a járvány idején - hihetetlenül sok, egész 43,5 millió konténert szállítottak át. Összehasonlításképpen Európa legforgalmasabb kikötőjében, a hollandiai Rotterdamban "csak" 14,3 millió konténer fordult meg ugyan ebban az időszakban. A világ többi része Kínától függ – nemcsak a szállítás, hanem az áruk előállítása is: a ruházattól az elektronikán át a játékokig.

idő Kondela

 

Kínában különösen óvatosak a koronakrízissel kapcsolatban, és nem félnek a szigorú intézkedésektől. Ilyen volt például az egyik terminál bezárása a világ harmadik legforgalmasabb kikötőjében, Ningbo-Zhoushanban. Elég volt annyi, hogy az egyik alkalmazottnál koronavírus fertőzést állapítottak meg, és egy teljes hétre leállították az egyik terminált. Egy olyan terminált, amely a kikötő teljes forgalmának mintegy ötödéről gondoskodik. És amikor több kikötőben – nem csak Kínában – ilyen helyzet áll elő, akkor már egy globális problémáról beszélhetünk.

Körülbelül 1,5 millió tengerész dolgozik a tengeri szállításban világszerte, és közülük havonta 150 000 cserélődik. Ez egy természetes folyamat, amely biztosítja ennek a hatalmas ciklusnak a zökkenőmentes működését. A karantén és a korlátozások miatt azonban a legénység gyakran nem pótolható. Így a megmaradó tengerészek néha kénytelenek az erejükön felül teljesíteni. Ez pedig nem igazán tesz jót a folyamatos és problémamentes működésnek.

A járvány azonban nem az egyetlen ok. A kalózok is jelentős veszélyt jelentenek a hajózásra. Nem a fa lábú, szemfedős, papagájjal a vállán hahotázó kalózokról van szó, hanem a modern bűnözőkről. Géppisztolyokkal és jól szervezetten. Az összes kalóztámadás 90%-a a Guineai-öbölben történik, Nyugat-Afrika partjainál. 2020-ban 195 hajó elleni kalóztámadást regisztráltak, ami 20%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a probléma egyre sürgetőbbé válik.

kalózok Kondela

 

Előre nem látható gondok is előfordulnak

Mindez csak a jéghegy csúcsa. Léteznek más fenyegetések is, amelyek nem előreláthatók. Emlékezzen csak vissza arra, milyen jól szórakozott a világ, – különösen az internet népe – amikor 2020 márciusában egy 400 méter hosszú, 220 000 tonnás Ever Given nevű hajó elzárta a Szuezi-csatornát. Bár néhányan őszintén jól szórakoztak, ez a kis malőr a hajós szállításban óriási problémákat okozott – ismét világszerte. A Szuezi-csatornán áthaladva az Ázsiából Európába (és fordítva) tartó teherhajók több héttel lerövidíthetik az utat.

Az Ever Given elzárta ezt a fontos útvonalat, és felbecsülhetetlen károkat okozott. Ez a hatalmas dugó a Szuezi-csatornán napi 10 milliárd dollár értékű áru áthaladását akadályozta meg. Ez elképesztő 400 millió egy óra alatt. És az egész 6 napig tartott. A majdnem egy hétig tartó időszak alatt a tengeri szállítás jelentős része megbénult, ami árukieséseket okozott. Bár a hajózás masszív, kifinomult és az egész világ számára kulcsfontosságú, egy pillanatnyi figyelmetlensége is elég, amíg a kapitány mondjuk éppen cipőfűzőt köt, és az egész világ megérzi a hatását.

A drágább szállítás miatt az áruk ára is emelkedik

A tengeri szállítmányozás világában kialakult helyzet nemcsak az áruk késésében, hanem a magasabb árakban is megmutatkozik. Ez érthető. Kezdjük a járvány miatti korlátozásokkal, tegyük hozzá a Szuezi-csatorna blokádját, na meg persze a koronaválság következtében megnövekedett online rendelések száma is kulcsfontosságú, és nem szabad megfeledkeznünk arról sem, hogy a tengeri szállítmányozás óriási nyomás alatt van, így sok hajó lerövidíti az útvonalakat és kihagyja azokat a kikötőket, ahol eredetileg megállt volna, aminek következtében nem vesznek fel üres konténereket, amelyekből így kevesebb van forgalomban. Ez pedig a hajókra és az emberekre is vonatkozik. És még nem említettük a növekvő inflációt és az időjárás szeszélyeit.

Az eredmény? A múltban egyetlen szállítókonténer (12,19 m x 2,44 m x 2,99) szállítása, amelybe körülbelül 26 tonna rakomány fért, 2700 dollárba került. Ma az ára 17 200 dollárnál tart, ami több mint hatszorosa. Elképesztő? Az bizony. Sok vállalkozó is így gondolja, akik alternatív szállítási módokat kezdtek keresni. Mire ezeket megtalálják, és megegyeznek a feltételekben, addig az áruk kiszállításának ideje sem fog nagyon lerövidülni. Éppen ellenkezőleg. A tengeri szállításban – bár az egész világra kiterjed – minden szorosan összefügg, és közvetlen vagy közvetett hatással van egymásra.

Hajós szállítás Kondela

 

A tengeri szállítási problémák egyre csak gyűlnek

Egy másik fontos dolog, amely méginkább késlelteti a szállítást, az a gyárak termelési kapacitása. Ezeket nagyrészt bezárták a járvány idején, főként Kínában, de a világ többi táján is. És ha nincs, aki dolgozzon, akkor termelni sem lehet – annak ellenére, hogy a visszaigazolt megrendelőlapok türelmetlenül várnak. Bár a járvány elleni intézkedéseket enyhítették, a gyárak még mindig nem tudtak felzárkózni.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Ha az eladó nem rendelte meg már 2021 márciusában az áruk gyártását, akkor nem valószínű, hogy a gyár karácsonyig elő tudja őket állítani. És ha el is készültek, a cégnek még akkor is el kell ezeket juttatnia a raktáraiba. És ez visszavezet minket a szállítási késésekhez. Ezért az idei karácsony korlátozottabb kínálattal várja majd Önt.

Ezért úgy gondoljuk, hogy ha olyan karácsonyi ajándékot szeretne kapni, amely hajós szállítással kerül Magyarországra, és időben a fa alatt akarja tudni, akkor (nagy valószínűséggel) annak az ajándéknak már valamikor októberben el kell hagynia Kínát. Elég ennyi idő? Mindenesetre minél hamarabb megrendeli, annál jobb. Mert ami ma érvényes a tengeri szállítás világában, az holnapra megváltozhat. Ha azonban biztos akar lenni benne, hogy időben megérkezik a karácsonyi ajándék a fa alá, akkor rendeljen tőlünk a készleten lévő árukból.  Ugyanis jó hírünk van: Szlovákiában nem használunk hajós szállítást.

ajándékokat Kondela